Plan budżetowy firmy

Kwiecień 28 2015 06:09PM

Jednym z podstawowych narzędzi zarządzania w firmie jest budżet. Każdy przedsiębiorca, który chciałby zapewnić płynność finansową i rozwój swojej działalności gospodarczej powinien wiec zaplanować wydatki.

calculator-385506_1280

Na podstawie budżetu podejmowane są najważniejsze decyzje dotyczące działalności firmy. Warto więc postarać się, aby stworzony plan wydatków i przychodów wykonany był starannie, z uwzględnieniem bieżących potrzeb przedsiębiorstwa, a także jego możliwości rozwoju. Ponieważ budżet stwarzany jest na nowo co roku, warto wiedzieć, jakimi cechami powinien się on charakteryzować.

Zalety tworzenia budżetu

Dzięki stworzeniu budżetu można zoptymalizować wydatki i przychody w taki sposób, aby osiągnąć jak największy zysk. Narzędzie to umożliwia ponadto stabilny rozwój firmie i pomaga w utrzymaniu płynności finansowej. Przedstawione w formie tabelarycznej dane dotyczące kosztów i przychodów związanych z działalnością przedsiębiorstwa dodatkowo jednoznacznie wskażą, czy prowadzony biznes jest opłacalny. Kontrola wydatków i ograniczenie niepotrzebnych kosztów to szansa na zwiększenie zysków, a także okazja do przeanalizowania efektywności pracy kierownictwa firmy oraz jego pracowników. W razie rozbieżności pomiędzy planowanymi wydatkami i przychodami, a ich stanem faktycznym można też wykryć wcześnie ewentualne nieprawidłowości związane z zarządzaniem środkami finansowymi przedsiębiorstwa.

Co wziąć pod uwagę podczas sporządzania budżetu firmy?

Nowe firmy, które dopiero rozpoczynają swoją działalność tworzą budżet na podstawie badań rynku, a także cen kupna bądź wytworzenia materiałów. Te z dłuższym stażem wykorzystują analizę ewidencji przedsiębiorstwa. Budżet firmy jest budżetem celowym, a więc określa co jej właściciel chce osiągnąć i na co przeznaczyć środki. Przykładowo jeśli planuje on magazynowanie w Warszawie, musi uwzględnić to w budżecie; zaś w przypadku nowej firmy takim celem może być np. spłata kredytu zaciągniętego na rozpoczęcie działalności. Podczas sporządzania budżetu należy uwzględnić takie czynniki jak kapitał ludzki (zatrudnienie pracowników), rzeczowy (np. materiały i maszyny produkcyjne) oraz pieniężny (np. zysk z roku ubiegłego).

Skomentuj Post

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • Do internetu trafia 30 proc. wydatków reklamowych firm

    Reklama internetowa rośnie w siłę. Szacuje się, że w ciągu pięciu lat rynek...

  • Branża PR w Polsce szybko się rozwija

    Polski rynek PR rośnie w tempie ok. 9 proc. rocznie. To trzykrotnie szybciej niż...

  • Polacy wśród internautów najczęściej blokujących reklamy

    Na całym świecie ponad 200 mln internautów blokuje reklamy w przeglądarkach....

  • Ponad 7,5 mln polskich internautów blokuje reklamy

    Liczba polskich internatów blokujących reklamy szybko rośnie i przekracza już...

  • Dzieci spędzają średnio około 18 godzin tygodniowo w internecie

    Ponad połowa dzieci w wieku 10–15 lat ma urządzenia mobilne z dostępem do...

  • Większość internautów akceptuje mniej agresywne reklamy w sieci

    Reklama w internecie jest akceptowana przez większość odbiorców, o ile nie utrudnia...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.